25 Juni 2012

Buiten de woorden

Het objectieve subject

Je prijst jezelf gelukkig dat je over sommige boeken geen recensie hoeft te schrijven. Omdat het te zuur zou uitvallen, of omdat je betwijfelt of je het boek helemaal begrepen hebt. Omdat ik daarvoor vreesde, heb ik K. Schippers nieuwste roman, Op de foto, onbevangen gelezen, zonder verwachtingen, deadlines of maximaal aantal woorden. En inderdaad, ik vermoed dat ik niet de gehele betekenis, de diepte van deze roman te pakken heb. Maar dit begrijp ik wel: Schippers speelt een spelletje met ons. Een spel met letters, zoals een kruiswoordraadsel, maar ook met onschuldige lezers, midden in een zin.

'Alles is er zo scherp vandaag, de speelgoedwinkel op de hoek, de broodjeszaak met die lekkere kroketjes, de geur is net niet aangebrand en dan het plein dat je over kunt steken.'

Deze zin ontspoort: 'alles' - 'de speelgoedwinkel' - 'de broodjeszaak', hoe bot of scherp kan dat zijn, maar je wilt wel aannemen dat de zintuigelijke ervaring overweldigend is. Maar dan een plein? Een plein dat scherp is, omdat je het over kunt steken? Het is als met deze zin als met het hele boek: je wilt het wel volgen, je gaat graag mee in het verhaal, maar op momenten drukt Schippers je op de feiten: je dacht dat het klopte? Het klopt helemaal niet, en als je terugleest, de rest ook niet. Of de rest juist wel?

Je móét wel actief lezen, op zoek naar een letter, buiten wat je ervan begreep.

22 Juni 2012

Dienstbericht. Vanaf nu is halfjaarboek 4 te bestellen met nieuw werk van Bertram Mourits, Ruth Lasters, Leen De Graeve, Erik Lindner, Merijn de Boer, Sarah Arnolds, San Bos, Daan Stoffelsen, Marein Baas, Annick Vandorpe, Jos Versteegen, David Colmer, Eva Meijer en Jan van Mersbergen. Het isbn is 9789021446141, de prijs is € 19,95, en nu al in vele webwinkels, zoals deze, te reserveren. U kunt ook een abonnement nemen.

Vanaf 3 juli is De Revisor te koop.

21 Juni 2012

Zin

Ze liep naar hem toe met een dronken traagheid, al vol van alles wat haar gebaar zou overhoophalen, dat gebaar dat de ordening van de levenden en de tijd zou omverwerpen, de eeuwen der eeuwen zou omverwerpen, de honderdjarige kastanjebomen, de stenen standbeelden, de zware stoelen de gevestigde opvattingen de geleerde lessen zou omverwerpen, ze kwam dichter bij haar gezicht dichter bij het zijne tijdens die eeuwigdurende seconde die stopgezette, tegenover dit wonder ingehouden seconden, die uitsluitend met z’n tweeën mogelijke, twee monden twee verlangens twee tongen twee gezichten tegenover elkaar het ene tegen het andere het ene op het andere de huid voor de eerste keer met de smaak van de huid van de ander de onbekende huid tegen haar nieuwe huid, een unieke eerste keer de eerste kus de enige de redder uniek samenspel eenwording smaak van het bloed en van het speeksel vorm van de tanden kracht van de tong verbazend heftige dikte van de tong smaak van de sigaar en de wijn, nieuwe smaak, de gladde tanden de opgewonden lippen de halfgeopende mond nauwelijks weer gesloten de mateloos volle lippen met volle teugen naar elkaar verlangen elkaar begeren elkaar antwoorden met de tanden met de tongen en talen het houdt nooit op dat de eerste kus altijd de eerste is de smaak van de eerste kus om te huilen onder de kastanjebomen om het niet meer koud te hebben om geen schaamte meer te voelen de eerste kus onverschillig voor de vorm van het lichaam van de ziel de verlatenheid de eerste kus altijd gelaafd altijd de eerste keer eindelijk kuste ze hem zijn blauwe wazig geworden ogen te dichtbij ondersteboven, trillende wimpers gesloten ogen haar blik in zijn mysterie zijn ogen half open een ontsnapt teruggenomen weggegeven gesloten blauw een knipperen van blauw en dan de nog verlegen trillende oogleden de kwetsbare huid van de oogleden de aarzeling de uitnodiging, eindelijk de eerste kus de eerste die je durfde nog altijd verbaasd eindelijk zijn gezicht in haar handen nemen het eindelijk in haar handen houden het eindelijk in haar handen dragen het begroeten het ontvangen het gezicht met het meisjeshaar het slecht geschoren gezicht het gezicht dat prikt het mannengezicht dat prikkelt in haar handen het eindelijk vasthouden elkaar proeven elkaar inademen ademen in de mond van de ander uitademen met het gezicht in haar handen de tong tegen het gehemelte de tanden de lippen de ademhaling van de eerste kus de ongelofelijke schaamteloosheid de wonderlijke indiscretie de onverwachte verkenning opeens dat gezicht in haar handen in haar mond haar neus tegen zijn neus vertrouwen hebben, met de hand langzaam langzaam de wang het hoge gladde jukbeen loslaten de beginnende baard loslaten, de hand in de nek durven, het hoofd van achteren vastpakken de vingers in het haar in de nek het fijne lange lange meisjeshaar, spelen het vastpakken eindeloos de hand plat in de nek de vorm van de schedel eindeloos.

Véronique Olmi, vertaling Truus Boot

12 Juni 2012

Interview Marein Baas

Debutanten bij De Revisor

Komend nummer van De Revisor biedt ruimte aan een vijftal debutanten. We introduceren elk van hen door middel van een kort interview. Vandaag: Marein Baas, van wie we vijf gedichten publiceren. Twee ervan kon u al op Revisor.nl lezen. Op verzoek van Marein Baas is dit interview niet meer te lezen op Revisor.nl.

05 Juni 2012

ik houdwel van je

Een jaar zonder roman

Niet aan een roman werken betekent: tijd hebben om te lezen. Mijn vriendin heeft een bijzondere verzameling non-fictie boeken. Ze heeft biografieën van Nazi-kopstukken, countrymuzikanten, psychologen, toneelschrijvers, acteurs, politici. Ze heeft boeken over schrijven, architectuur, geestesziekten. Een boekenkast vol. Laatst haalde ik een klein boekje uit die kast omdat de titel me intrigeerde: Ik wil geen inmij meer zijn. Een titel geschreven zonder hoofdletter, en het ‘inmij’ leek een fout. Dat was het natuurlijk niet.

04 Juni 2012

Interview Annick Vandorpe

Debutanten bij De Revisor

Komend nummer van De Revisor biedt ruimte aan een vijftal debutanten. We introduceren elk van hen door middel van een kort interview. Vandaag: Annick Vandorpe, van wie we het verhaal 'Porselein' publiceren. 'Bij het schrijven moet je door andere ogen kijken, uit jezelf treden. Soms vervagen de grenzen. Dan ga ik me gedragen als mijn personage.'

01 Juni 2012

Interview San Bos

Debutanten bij De Revisor

Komend nummer van De Revisor biedt ruimte aan een vijftal debutanten. We introduceren elk van hen door middel van een kort interview. Vandaag: San Bos, van wie we het verhaal 'Vandaag geen zon' publiceren. 'Bij een goed verhaal leeft de lezer langer mee met de personages dan het verhaal duurt.'

Omhoog