28 November 2014

In de aanloop naar de verschijning van ons nieuwe nummer in januari (abonnees ontvangen hem nog voor de kerst) leiden we onze auteurs en hun bijdragen in. Vandaag: Gustaaf Peek over Maarten Busers 'Kleine versjes in proza'.

Maarten Buser is van 1991, een jonge jongen nog, maar zijn werk maakt een zelfverzekerde en gedreven indruk: hier is een serieus auteur bezig. Hij staat zich veel toe en komt met veel weg. Toen zijn ‘Kleine versjes in proza’ op het redactioneel bureau belandden, vielen die onmiddellijk op door hun eigenzinnige opzet en meerduidige inhoud, hun intrigerende melancholiek.

27 November 2014

Umwelt

De koffielezer

‘Nee, nee monsieur Qu’bah, koffie wordt in harde dollars verhandeld.’
‘O.’
‘En de inflatie meegerekend is hij de afgelopen vijftien jaar alleen maar goedkoper geworden, wat de mensen ook mogen beweren.’
‘En gaat de prijs blijven zakken?’
‘Hoe zou ik dat kunnen weten.’
‘Door uw koffiedik te lezen!’
‘Monsieur Qu’bah, eerste regel: men kan geen voorspellingen over koffie lezen in koffiedik.’
‘Ah. Maar wat denkt u zelf?’
‘Logisch is dat hij zonder de dollarkoers vandaag stukken duurder zou zijn.’
‘O.’
‘Maar toch is het raadzaam creatief om te gaan met uw drab.’

25 November 2014

In de aanloop naar de verschijning van ons nieuwe nummer in januari (abonnees ontvangen hem nog voor de kerst) leiden we onze auteurs en hun bijdragen in. Vandaag: Daan Stoffelsen over Ulrike Maes' verhaal 'Bakeliet'.

De ziel gaat te paard, naar een bruiloft of begrafenis, maar eenmaal vertrokken is hij met geen telefoon te achterhalen. ‘Bakeliet’ is een eenvoudig verhaal, een wrang sprookje, over de bergen, een echtpaar, de dochter en de luchtballon. Over de vooruitgang, en hoe je altijd iets verliest.

24 November 2014

In de aanloop naar de verschijning van ons nieuwe nummer in januari (abonnees ontvangen hem nog voor de kerst) leiden we de komende anderhalve maand onze auteurs en hun bijdragen in. Vandaag: Daan Stoffelsen over Tonnus Oosterhoffs prozafragment 'Overbodig & schadelijk'.

Hij kreeg de P.C. Hooftprijs voor zijn poëzie, maar Tonnus Oosterhoff is ook een man van proza. Van een roman, van verhalen, van fragmenten, ook in de Revisor. En essays. Valt ‘Overbodig & schadelijk’ daaronder? Een traditioneel verhaal is het niet. Nee, dit is een onverstoorbaar bombardement van tegenstrijdigheden en stelligheden, vertrekkend vanuit de absurditeiten van de neurologie via de onmogelijkheden van de evolutie (‘Een snoek stikt in een eend. Hij leert hier niets van’) naar anekdotes en scenario’s: het ongeluk, de misdaad, de doodstraf.

20 November 2014

In de aanloop naar de verschijning van ons nieuwe nummer in januari (abonnees ontvangen hem nog voor de kerst) leiden we de komende anderhalve maand onze auteurs en hun bijdragen in. Vandaag: Daan Stoffelsen over Marente de Moors korte verhaal 'De troostmachine'.

Marente de Moor (1972), die drie enthousiast ontvangen romans schreef, waarvan de tweede, De Nederlandse maagd (2010), met de AKO Literatuurprijs en een Literatuurprijs van de Europese Unie werd bekroond, schreef ook columns, en nu dit korte verhaal, dat net zo droefgeestig is als haar romandebuut De overtreder (2007). Een man, een moeder in coma, een hond, een onbereikbare liefde.

18 November 2014

Eerst vroeg mijn verloskundige of ik geen boeken wist voor vaders in spe over de zwangerschap. Nee, geen romans. Toen stuitte ik in het 'seksboek' van Gustaaf Peek op een bevallingsscène. Nee, zeker niet die roman. En toen schreef redacteur Tilly Hermans op twitter over #vroedvrouwenvrees, een betrokkenheid vanaf de conceptie tot en met de baring. Van het boek van Adriaan van Dis. En dat heeft al helemaal niets met literaire bevallingen te maken, maar dat plekje in mijn brein was weer geactiveerd, dus mijn blog vandaag gaat weer over baringen. Baringen voor mannen, baringen op afstand - een perspectiefkwestie -, en de baring als scheef beeld voor het literair bedrijf.

17 November 2014

In de aanloop naar de verschijning van ons nieuwe nummer in januari (abonnees ontvangen hem nog voor de kerst - en veel meer) leiden we de komende twee maanden onze auteurs en hun bijdragen in. Vandaag: Daan Stoffelsen over Niña Weijers' verhaal 'Unbelievable, is not it?'.

‘Ik werd rijk door twee toevalligheden, zo verschillend van aard dat ik nooit heb geprobeerd een kosmisch verband te ontdekken.’ Je gelooft het niet, toch gebeurde het. Je hoort het de verteller van Niña Weijers’ verhaal ‘Unbelievable, is not it?’ denken, een paar keer – tot de laatste zinnen. Daar komt ze mee weg, al zijn die twee toevalligheden, en een derde die zich tijdens het verhaal ontvouwt, grotesk. Kosmisch. Maar de verteller is zich daarvan bewust, en dat neutraliseert de absurditeit.

14 November 2014

In de aanloop naar de verschijning van ons nieuwe nummer in januari (abonnees ontvangen hem nog voor de kerst - en veel meer) leiden we de komende twee maanden onze auteurs en hun bijdragen in. Vandaag: Gustaaf Peek over Bette Adriaanses verhaal 'Persoon in rattenpak'.

In 2010 publiceerde Bette Adriaanse (1984) het korte verhaal ‘De steen’. Een cryptisch verhaal, allegorisch, wanneer het Nederlands een fraaier woord dan ‘sprookje’ kende zou dat ‘De steen’ kunnen duiden. ‘Op een zekere dag, in een zeker dorpje ergens in de woestijn, arriveerde een man. Hij droeg een grote steen op zijn schouders. Het was een dun klein kereltje en de steen was bijna net zo groot als hij zelf was.’

13 November 2014

In de aanloop naar de verschijning van ons nieuwe nummer in januari (abonnees ontvangen hem nog voor de kerst - en veel meer) leiden we de komende twee maanden onze auteurs en hun bijdragen in. Vandaag: Daan Stoffelsen over Gustaaf Peeks korte verhaal 'Albe'.

Ook zijn korte verhalen waren eigenlijk altijd romans, bekende Gustaaf Peek (1975), wiens roman Ik was Amerika (2011) zowel met de BNG Nieuwe Literatuurprijs als met de F. Bordewijkprijs werd bekroond. In 2014 verscheen zijn vierde, enthousiast ontvangen, roman Godin, held, en dit verhaal.

12 November 2014

In de aanloop naar de verschijning van ons nieuwe nummer in januari (abonnees ontvangen hem nog voor de kerst - en veel meer) leiden we de komende twee maanden onze auteurs en hun bijdragen in. Vandaag: Daan Stoffelsen over Auke Hulsts verhaal 'Baby 1'.

Dit verhaal heeft u al gelezen. We vroegen Auke Hulst (1975), schrijver, criticus, muzikant, om een feuilleton te schrijven voor Revisor.nl. Het werd ‘Baby 1’, en het was, schreef hij ons, ‘meer een voorstudie voor een langer iets geworden. Een korte roman’. Het werden negen delen, en het ging over een meisje op een eiland, in een gemeenschap die verdeeld was in baby’s en overzieners.

11 November 2014

Lees de Revisor Bladspiegel: Schrijfdagboek

Jan van Mersbergens schrijfblogs nu gebundeld

De Revisor is alweer meer dan een papieren tijdschrift, een website en een nieuwsbrief. Lees de Revisor Bladspiegel, met als eerste aflevering het gebundelde Schrijfdagboek van Jan van Mersbergen, over zijn schrijven aan Naar de overkant van de nacht, voor eigen afdruk en tabletgebruik, bij gelegenheid van het begin van het Vastelaovendseizoen 2015.

10 November 2014

Francis Ponge keerde zich tegen de lyriek van voor zijn tijd, die hij omschreef als lyrisch-romantische kanker. Nu is niet alle lyriek romantisch, lyriek kan ook allesbehalve zoetgevooisd zijn. Daarbij kun je je afvragen of Ponge zijn beschrijving van de dingen uiteindelijk wel zo droog en ongekleurd was. Woedend raakte hij als de wind zich bemoeide met de dingen, een concurrent werd van de beschouwer die hij was. Ook zijn beschrijving van de tafel is niet zonder lyriek. De tafel is een vaste troosteres, maar je moet er wel naar toe gaan, ze verplaatst zich niet uit zichzelf, schreef Ponge. Op het eind van zijn leven omhelsde hij bij een voordracht in Brussel een klein tafeltje dat op het podium stond. Een lyrisch moment.

07 November 2014

In de aanloop naar de verschijning van ons nieuwe nummer in januari (abonnees ontvangen hem nog voor de kerst - en veel meer) leiden we de komende twee maanden onze auteurs en hun bijdragen in. Vandaag: Gustaaf Peek over ‘Zet vol vertrouwen een stap achteruit.’ Gedichten die je vertellen hoe te leven.

Schrijven over poëzie is niet eenvoudig. Bertram Mourits (1969) beheerst de kunst en doet daar verder niet moeilijk over: een verademing. Helder en nuchter deelt hij hoe hij leest, waarom hij leest, waar hij naar zoekt en waar hij over twijfelt. Niets blijft obscuur, maar mysteries laat hij intact. Mourits kan moeiteloos bewonderen en die bewondering geduldig duiden.

04 November 2014

In de aanloop naar de verschijning van ons nieuwe nummer in januari (abonnees ontvangen hem nog voor de kerst - en veel meer) leiden we de komende twee maanden onze auteurs en hun bijdragen in. Vandaag: Erik Lindner over Mischa Andriessens 'Gedichten'.

Het is oorlog in de gedichten van Mischa Andriessen, al weten we niet precies waar. We zijn erin thuis en dat het oorlog is, is al indringend genoeg. Macht en slachtofferschap wisselen elkaar af in zijn gedichten en geen van de twee lijkt te prefereren. De oorlog stopt niet bij de voordeur. Mensen worden er zo aan blootgesteld dat ze de angst voorbij zijn.

Omhoog