30 Juni 2016

IAD - JFK - OSL - AMS

500 à 1000

De jongen is moeilijk te verstaan. Hij eet onhandig van een chocoladereep en praat tegen de man naast hem – dat hij uit New Jersey komt, dit zijn eerste keer op de luchthaven van Oslo is en dat hij zo naar London vliegt: hij doet daar mee aan een internationaal atletiekkampioenschap.

Hij moet lachen als de vrouw naast hem met een vochtig doekje zijn mond en vingers schoonmaakt. Iedere keer als de jongen tegen de man praat, glimlacht de vrouw voorzichtig. Misschien om zich uit beleefdheid te verontschuldigen, of juist omdat ze trots is: kijk hem ondanks alles vrolijk zijn, hoe hij niet zoals iedereen hier op de luchthaven vermoeid, gehaast en gesloten is. De vrouw is niet oud, maar ziet er wel oud uit. Een bleke huid met bloeddoorlopen ogen.

28 Juni 2016

De buurt-Bruna

Boekhandel van de maand

De positie van boekhandelaren is de laatste tien jaar erg veranderd. Boekhandelaren zijn steeds belangrijker in het boekenvak: ze geven quotes achterop boeken, ze verschijnen op feestjes, ze kopen boeken in die getipt zijn door de collega’s van het boekenpanel van DWDD. Boekhandelaren spreken zich uit over boeken, Jan van Mersbergen spreekt zich uit over boekhandels in de nieuwe rubriek Boekhandel van de maand. Iedere laatste dinsdag van de maand.

Vandaag de vijfde aflevering: de Bruna aan het Olympiaplein, Amsterdam.

27 Juni 2016

Dit jaar gaat Revisor van halfjaarfrequentie naar viermaal per jaar, wat betekent dat u dit jaar nog twee nieuwe nummers van ons kan verwachten. Met in het septembernummer werk van onder anderen Annelies Verbeke, Thomas Verbogt, Merijn de Boer, Miriam Rasch en de Britse schrijfster KJ Orr, en in november het grote A.F.Th. van der Heijdennummer. Met op Van der Heijdens oeuvre geïnspireerd werk van Jamal Ouariachi, Lisa Weeda, Daan Heerma van Voss, Rosan Hollak, Christiaan Weijts, Marja Pruis, Ivo Victoria en Marieke Rijneveld. Plus een episode uit een toekomstig deel van de Tandeloze Tijd.

Neem nu een halfjaarabonnement à € 20,- en krijg Peter Terrins kleine grootse boek Monte Carlo cadeau.

21 Juni 2016

Speelgoed wordt in massaproductie vervaardigd, maar krijgt een persoonlijkheid zodra een kind het krijgt. Dat is de eerste paradox. En dan is het nog zo dat als je het treft zónder het kind, in een opzij gegooide schooltas, een lege kinderkamer, het iets moois en droevigs tegelijk krijgt. Valeria Luiselli doet het er niet om, maar speelgoed keert regelmatig terug in haar oeuvre, als vergelijkingsmateriaal, als obstakel voor het schrijven, als onderdeel van de fantasieën van de kinderen. Ze doet het er niet om, maar ze kan à l'improvise beargumenteren waarom speelgoed die rol speelt. En dan zijn er de fragmenten uit haar Gidslezing, uit een roman in wording over kinderen en vluchtelingen, waarin tot driemaal toe de woorden 'no toys' vallen. Is het uit met het spel? En wat heeft onze logée deze week, van vijftien maanden, al moeten achterlaten, op weg naar Nederland?

14 Juni 2016

Boos hoofd

Klein hoofd deel 9

Bas vroeg wanneer ik weer naar het gekkenhuis moest. We zaten met onze laptops op schoot op de bank.
Morgenmiddag voor het laatst, zei ik, dus dan zorg jij voor Marius. Dat wist je nog wel, toch?
Hij wist het nog wel maar was het even vergeten.
Buiten klonk een scooteralarm, het signaal voor Bas om zijn hoofd uit het raam te steken. Op dat boze hoofd werd ik vijf jaar geleden verliefd. Ik zag hem in zwart-wit, op een Facebook-foto. Een ongeschoren gezicht met een donkere blik. We hadden één gemeenschappelijke vriendin.
Wie is Bas? vroeg ik die vriendin toen ik haar tegenkwam.
Wat toevallig, zei ze. Ik zei gisteren nog tegen iemand dat jullie goed bij elkaar zouden passen.
Dit is een teken, dacht ik. Dit moet een teken zijn.
Ik heb dat nooit gezegd, zei die vriendin later.

10 Juni 2016

Hoera! Marieke Rijneveld, Revisorredacteur, is bekroond met de C. Buddingh'-prijs voor haar debuut Kalfsvlies! De jury noemde haar 'een tomeloze dichteres', en oordeelt: 'De volle pagina’s geven bijna geen rust, en dat zorgt ervoor dat de lezer wordt gedwongen zich ademloos op de cadans van de dichterlijke woorden te laten meevoeren. Rijneveld overdonderde de jury met haar talent dat zo natuurlijk stroomt dat het op momenten welhaast overkookt.'

Wilt u ook begrijpen waarom Kalfsvlies zo de moeite waard is? Lees Erik Lindner over de bundel, schaf uw exemplaar aan bij de boekhandel (bijvoorbeeld bij Athenaeum), lees Mariekes blog 'Het drogestofgehalte' of haar poëzie, vrij werk, of de In Memoriams voor Joost Zwagerman en Wim Brands.

Wij vieren verder!

Omhoog