29 Juni 2017

Moeder en vader

Schrijfdagboek uit de rivier

Na acht romans schreef Jan van Mersbergen een thriller. Voor Revisor hield hij bij hoe dat schrijven hem verging en laat hij de vorderingen van zijn tweede thriller zien in een nieuw schrijfdagboek.
Vandaag de zesde aflevering: over de beperkingen van een thriller-dagboek en over familiebanden.

(Lees ook deel 1: 'Begin', deel 2: 'Frederik', deel 3: 'Roman vs thriller', deel 4:  'Er gebeurt niks.' en deel 5: 'Het verhaal van de boom')

13 Juni 2017

Revisor en De Nieuwe Garde zoeken liegende essayisten! ‘Gij zult niet liegen.’ Een van de oudste en krachtigste geboden, en wij overtreden hem bijna dagelijks. ‘Als je niet sterk van memorie bent kun je beter geen leugenaar zijn,’ schreef Montaigne, de eerste essayist, in ‘Over leugenaars’.

Revisor is al veertig jaar een podium voor het eerlijkste genre, het essay, en vraagt voor het novembernummer 10 leugenaars schrijvers om een leugen te vergeten of bekennen, erover te twijfelen en nieuwe leugens te verzinnen.

09 Juni 2017

Donald Ray Pollock, James Comey, Matt Flegenheimer: de redactie las een mooi en sterk verteld boek, een bijna literaire getuigenverklaring en een ijzersterke journalistieke reportage. Over karaktertekening, detaillering en Marquez-achtige enscenering.

*

Thomas Heerma van Voss: Matt Flegenheimer, 'Comey: Hero, Villain and Shakespearean Character Who Lived Up to Hype'

De afgelopen week las ik veel korte verhalen, ik begon aan twee romans, maar veruit de beste, literair meest geslaagde openingsalinea kwam ik tegen in een non-fictie-artikel. In The New York Times - en voor er misverstanden ontstaan: nee, die lezen wij op de redactie niet wekelijks door, het is toeval dat Daan en ik er beiden uit citeren deze week, wellicht zat de krant ook heel goed boven op de actualiteit? Hoe dan ook, het stuk heet 'Comey: Hero, Villain and Shakespearean Character Who Lived Up to Hype' en werd geschreven door Matt Flegenheimer. De openingsalinea:

06 Juni 2017

Revisor verwelkomt Bernke Klein Zandvoort als redacteur! Klein Zandvoort (1987) studeerde Beeld & Taal aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam, en debuteerde als dichter in Revisor in 2010; haar bundeldebuut Uitzicht is een afstand die zich omkeert werd genomineerd voor de C. Buddingh'-prijs en de Jo Peters Poëzieprijs, en won de debuutprijs Het Liegend Konijn.

Gedichten en essays verschenen onder andere in Terras, Das Magazin, Tirade, Het Liegend Konijn en de Poëziekrant, en in Ilja Leonard Pfeijffers De Nederlandse poëzie van de twintigste en de eenentwintigste eeuw in 1000 en enige gedichten. In 2015 richtte ze samen met een collega Trebelsee op, waarmee ze tentoonstellingen, publicaties, symposia en andere tussenvormen maakt met makers en denkers uit verschillende werkvelden.

Haar eerste redactiewerk deed ze al voor Revisor 15; in Revisor 16 zal poëzie van haar te lezen zijn.

02 Juni 2017

Dennis Lehane, Jonathan Littell, Marjolein van Heemstra: de redactie las een psychologisch uiterst overtuigende thriller, een zo sterke Tweede Wereldoorlogroman je niet alleen anders over de oorlog bent gaan denken maar ook een andere lezer bent geworden, en een soepele zwangerschap-en-zoektochtroman met een pamflettistisch inslag en ook een Tweede Wereldoorlog-lijn.

*

Thomas Heerma van Voss: Dennis Lehane, Shutter Island

Aangespoord door wat Jan van Mersbergen een tijdje geleden op deze plaats schreef, door mijn eerdere gunstige ervaringen met het werk van Dennis Lehane en met mijn bewondering voor de Scorsese-verfilming, besloot ik het boek Shutter Island te bestellen. De Nederlandse uitgave welteverstaan, genaamd Gesloten kamer. (Een minder goede titel dan het origineel, al is het natuurlijk goed dat ze er niet Shutter Eiland van hebben gemaakt.) De taal van Lehane is met geen mogelijkheid complex te noemen, ik had het werk ook in de originele versie kunnen lezen, maar ik neig meestal naar vertalingen: omdat ik dan pas het idee heb dat ik iemands schrijven helemaal kan beoordelen, dat ik kleine nuances of toonveranderingen opmerk, dat ik makkelijker op sleeptouw kan worden genomen door het verhaal.

Omhoog