, 15 December 2014

Inleiding: Oppergodinnen, Gedichten

Revisor 2014

In de aanloop naar de verschijning van ons nieuwe nummer in januari (abonnees ontvangen hem nog voor de kerst) leiden we onze auteurs en hun bijdragen in. Vandaag: Gustaaf Peek over Oppergodinnen, 'Gedichten'.

De Oppergodinnen zijn Cheyenne Golsteyn en Emmy Rongen. Hun bijdrage is een selectie uit een groter werk dat meer dan vierentwintigduizend woorden telt. Ambitie, dat woord lijkt van toepassing, maar ook grootheidswaan. Maar zonder overmoed beweegt niets in de kunsten.

Het voorwoord dat het oorspronkelijke bouwsel van de Oppergodinnen begeleidt is voor deze publicatie gesneuveld, maar bevat de volgende, onthullende zinnen: ‘We verkrachten de grammatica en interpunctie. Dat mogen we. We noemen ons niet voor niets Oppergodinnen. Taal drijft ons, de grammatica en interpunctie doen er niet toe. We willen een eigen grammatica, een eigen interpunctie, een eigen literatuur. En dit allemaal is geboren op een dinsdag. Zij had al een week de hik en de andere zij lachte. We wisten toen nog niet dat het zo groot zou groeien. Er is geen rem. Er is niets: alles werd taal. Alles was bruikbaar en alles moest beschreven worden.’
Hear, hear. Tweeduizend woorden zijn overgebleven, genoeg om een idee te geven van de verkwikkende ongebreideldheid van Golsteyn en Rongen. Dit is het soort werk waar literaire tijdschriften voor zijn uitgevonden.

(Auteursportret: Cheyenne rechts, Emmy links)

Geen reacties

We willen u nog veel meer vragen, maar er in ieder geval zeker van zijn dat u een mens bent, een lezer, een schrijver, maar in ieder geval geen robot.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.

Archief

Omhoog