29 Maart 2018

Een ontmoeting met een rivier

Het laatste woord (3): De grote dubbelhartige rivier

Over beginzinnen is veel geschreven, als Jan van Mersbergen een boek aanschaf kijkt hij eerst naar de slotzin. Die zegt soms meer over een boek dan die beginzin. In deze reeks: de analyse van het laatste woord.

Vandaag: De grote dubbelhartige rivier van Ernest Hemingway.

26 Maart 2018

Spiegel VII

Feuilleton

Feuilleton! In aflevering I ontmoetten we Lisa, Louise en Aaron en Louises Glock, in II lazen we over pistolen in de eerste akte, in III geeft Lisa's moeder haar mening, in IV strijden plot en een briljant idee en een eigen wil met elkaar, in V vertelt Aaron zijn dunne kakverhaal en verschijnt Marguerite Duras. In VI schrapt Lisa schrapt, en wordt het zwart. Dit is VII, waarin we in Lisa's kamer zijn en denken over de kamer in haar Glock. Lisa Weeda's feuilleton-annex-essay wordt gespiegeld in de tumblr Spiegelfeuilleton.

*

19 Maart 2018

Het is bijna donker, een zomeravond rond een uur of tien. Het water reflecteert gebroken licht, ik weet niet waar het vandaan komt, ik zie geen maan en er staan hier geen lantaarnpalen, alleen verderop, langs de weg. Het grindpad is ongeveer een halve meter breed, je kunt hier niet naast elkaar lopen, mijn vader loopt een meter of drie voor me uit. Hij heeft een kwartier geleden een auto tegen een boom geparkeerd. Een paarse Mercedes, de Mercedes van de vrouw van zijn beste vriend.

Ik zat ook in de auto. Nu loop ik achter hem, op het dunne pad langs de Vecht. Ik kijk naar mijn vader, hij loopt langzaam, hij heeft moeite met lopen. Hij is straalbezopen. De trefzekerheid die zijn woorden hebben als hij gedronken heeft, heeft zijn lichaam niet. Ik houd mijn passen in, ook als hij stilstaat zorg ik dat ik afstand bewaar.

14 Maart 2018

Spiegel VI

Feuilleton

Feuilleton! In aflevering I ontmoetten we Lisa, Louise en Aaron en Louises Glock, in II lazen we over pistolen in de eerste akte, in III geeft Lisa's moeder haar mening, in IV strijden plot en een briljant idee en een eigen wil met elkaar, in V vertelt Aaron zijn dunne kakverhaal en verschijnt Marguerite Duras. Dit is VI, waarin Lisa schrapt, Louise en Aaron kiezen wat behouden moet blijven, en het zwart wordt - en een invuloefening. Lisa Weeda's feuilleton-annex-essay wordt gespiegeld in de tumblr Spiegelfeuilleton.

*

Op Louise, Aaron en mij na is de tunnel leeg. De geluiden verdwijnen. Alles valt stil, alsof iemand de stop uit deze fictieve situatie getrokken heeft. Er klinkt geen geroezemoes en geschuifel verderop in de tunnel. Buiten waait het niet, het water is een gladde, onbeweeglijke spiegel geworden.
Kennen jullie Alejandro Zambra, vraag ik. Louise schudt haar hoofd.

09 Maart 2018

Matthijs Dee, Martin Michael Driessen, A.J. Finn: de redactie las zowel fictie als non-fictie. Over reizen, over natuur, over spanning. En over zinnen die we niet zullen vergeten.

Jan van Mersbergen: A.J. Finn, Doem

Achterop de thriller (dit genretype staat trouwens voorop het boek vermeld) De vrouw in het raam staat: ‘Op een nacht denkt Anna te zien hoe de buurvrouw wordt vermoord.’ Een spannend boek dus, een thriller met een moord. Dat wordt speuren, dat wordt huiveren. Dit boek echter is veel meer dan een doorsnee thriller: het is een toproman van ruim vierhonderd bladzijden die aan spanning vooral de vertelling zelf te bieden heeft.

08 Maart 2018

De DBNL heeft een nieuw stapeltje Revisors gedigitaliseerd! Dat betekent vrije toegang tot werk van Mischa Andriessen, Wytske Versteeg, Kees 't Hart, Gilles van der Loo, Jan Baeke, Frederik Willem Daem, Wim Noordhoek, Elfie Tromp, Ruth Lasters, Pierre Autin-Grenier, Harm Hendrik ten Napel, Idwer de la Parra, Jan van Mersbergen, Jerry Hormone, Jori Stam, Rens van der Knoop, Sandra Heerma van Voss, László Krasznahorkai, Anke Cuijpers, Alfred Schaffer, Jeroen Dera, Charlotte van den Broeck, Jente Posthuma, Sylvie Marie, Jowi Schmitz (2015), Roelof ten Napel, Mark Boog, Samanta Schweblin, Pim te Bokkel, Franca Treur, Sanneke van Hassel, Ellen Deckwitz, Frouke Arns, Laura Broekhuysen, Gyrdir Elíasson, KJ Orr, Annelies Verbeke, Frank Heinen, Emily Kocken, Miriam Rasch, Chris Honingh, Merijn de Boer, Flor Declercq, Thomas Verbogt, en het A.F.Th. van der Heijdennummer: Michael Orthofer, Christiaan Weijts, Lisa Weeda, A.F.Th. van der Heijden zelf, Rosan Hollak, Jamal Ouariachi, Ivo Victoria, Marja Pruis, Daan Heerma van Voss (2016), en de redactie van deze jaren: Bart Koubaa, Erik Lindner, Gustaaf Peek, Marieke Rijneveld, Daan Stoffelsen en Jan van Mersbergen.

07 Maart 2018

Spiegel V

Feuilleton

Feuilleton! In aflevering I ontmoetten we Lisa, Louise en Aaron en Louises Glock, in II lazen we over pistolen in de eerste akte, in III geeft Lisa's moeder haar mening, in IV strijden plot en een briljant idee en een eigen wil met elkaar. Dit is V. Waarin Aaron zijn dunne kakverhaal vertelt en hoe taal en beeld zich tot elkaar verhouden en Lisa het over een andere boeg gooit. Lisa Weeda's feuilleton-annex-essay wordt gespiegeld in de tumblr Spiegelfeuilleton.

*

Aaron is terug. Hij houdt een matras en een deken onder zijn arm. Achter hem staat een jongen met een uitgekauwd gezicht in een paars trainingspak.
Ik heb geld op zak, toch, vraagt hij, die vent vraagt honderdtien dollar voor deze meuk. 
Een hele rol in je rechterbroekzak, je hebt jarenlang belachelijk veel verdiend, maar je was zo veel aan het werk, soms wel tachtig uur per week, dat je geen tijd had om het uit te geven.

02 Maart 2018

Jan van Aken, Beppo Fenoglio: de redactie las een grote historische avonturenroman over geheugen en detail en een kleine roman over armoede vol geweldige zinnetjes, rijk door de strakke manier van vertellen.

*

Waar begint De ommegang? Dit weekend, bijvoorbeeld, las ik het zetbestand uit, met 627 pagina's het digitale equivalent van een baksteen, maandag werd duidelijk dat ik Van Aken 12 maart kon interviewen bij Athenaeum, en nu ik dit schrijf is De ommegang net omhooggehouden in De Wereld Draait Door. Oh en wacht, nu u dit leest, publiceert Thomas de Veen vier sterren over deze 'omvangrijke historische roman' in NRC Handelsblad - en hij is niet alleen positief omdat size matters, het is een goede analyse.

Omhoog