27 April 2018

Miquel Bulnes, William Kennedy: de redactie las een historische roman met manco's die toch boeit, en het begin van een dramatisch boek.

*

Daan Stoffelsen: Miguel Bulnes, Reconquista

Al weer een tijdje geleden schreef Thomas de Veen een stuk over twee dikke boeken, de historische romans van Jan van Aken en Miguel Bulnes. Het waren dikke boeken, en Van Akens boek was het mooiste, beste, interessantste. Ik was het een keertje eens met De Veen, al had ik Bulnes' dikke boek alleen maar geproefd. Maar er valt iets meer over te zeggen.

26 April 2018

Kijken kijken kijken

Het laatste woord (4): Mijn allerliefste schat

Over beginzinnen is veel geschreven, als Jan van Mersbergen een boek aanschaf kijkt hij eerst naar de slotzin. Die zegt soms meer over een boek dan die beginzin. In deze reeks: de analyse van het laatste woord.

Vandaag: Mijn allerliefste schat van Gabriel Tallent.

20 April 2018

Tallent, Romeijn, Geurts: de redactie las Nederlandse fictie die zowel geheel verzonnen lijkt als fictie die nadrukkelijk op het leven van de schrijfster geënt is. En daarnaast ook nog een moeilijk, maar zeer knap vertaald werk.

*

Jan van Mersbergen: Gabriel Tallent, Mijn allerliefste schat

Soms kun je over een roman slechts één opmerking maken over wat je stoorde aan dat boek, en in het geval van Mijn allerliefste schat, van Gabriel Tallent, is dat het gebruik van het woord sequoia. Dat is een type hout. Ik kwam het moeilijke woord zeker veertig keer tegen in de roman, die verder geweldig is. Ik ken de houtsoort niet, en dus kan ik me geen voorstelling maken van de keuken die Tallent beschrijft waar sequoiahouten vloerdelen liggen en ook niet van het bos met de sequoiabomen en van de schuur, overal is dat hout.

18 April 2018

Spiegel X

Feuilleton

Feuilleton, de finish! In aflevering I ontmoetten we Lisa, Louise en Aaron en Louises Glock, in II lazen we over pistolen in de eerste akte, in III geeft Lisa's moeder haar mening, in IV strijden plot en een briljant idee en een eigen wil met elkaar, in V vertelt Aaron zijn dunne kakverhaal en verschijnt Marguerite Duras. In VI schrapt Lisa, en wordt het zwart. In VII  zet Lisa haar Glock in haar mond - en schiet. In VIII  verlaat Aaron het pand en gaat Louise in Lisa's bed liggen. In IX spreekt Lisa Doeschka Meijsing aan. Dit is X, het einde, waarin Lisa's personage terugschrijft, en nog een extra laag fictie erbij essayeert. Lisa Weeda's feuilleton-annex-essay wordt gespiegeld in de tumblr Spiegelfeuilleton.

*

Lieve Lisa,

 

13 April 2018

CJ Tudor, P.F. Thomése: de redactie las een thriller in een spagaat en een ambachtelijke meta-pulproman. Met overwegingen over initialen in schrijversnamen.

*

Daan Stoffelsen: P.F. Thomése, Ik, J. Kessels

'Het voordeel dat zich voordoet wanneer er niets verandert, is dat alles hetzelfde blijft.' Ha! Als je het moet zeggen, dan dubbelop, telkens nét over het randje, dat is op zinsniveau de rode draad in de nieuwe P.F. Thomése, Ik, J. Kessels. In de plot is dat dat de auteur zijn beste vriend en liefste personage, nu eens door die verachtelijke Peerke Sonnemans in boekvorm vastgelegd (in Ik, J. Kessels om precies te zijn) en terminaal ziek, niet te spreken krijgt tijdens zijn zwerftocht door Tilburg, of all places. Bekend materiaal, met nu in plaats van onbereikbare schoonheden een onbereikbare oude vriend. Bekend ook van een bepaalde platheid, racistisch, seksistisch, oversekst, en verder is er bier en sigaretten en country en Henny Vrienten en Jack Kerouac.

10 April 2018

Spiegel IX

Feuilleton

Feuilleton! In aflevering I ontmoetten we Lisa, Louise en Aaron en Louises Glock, in II lazen we over pistolen in de eerste akte, in III geeft Lisa's moeder haar mening, in IV strijden plot en een briljant idee en een eigen wil met elkaar, in V vertelt Aaron zijn dunne kakverhaal en verschijnt Marguerite Duras. In VI schrapt Lisa, en wordt het zwart. In VII  zet Lisa haar Glock in haar mond - en schiet. In VIII  verlaat Aaron het pand en gaat Louise in Lisa's bed liggen. Dit is IX, waarin Lisa Doeschka Meijsing aanspreekt over apen, verbeelding, de illusies van personages. Lisa Weeda's feuilleton-annex-essay wordt gespiegeld in de tumblr Spiegelfeuilleton.

*

Over die nieuwe omstandigheid gesproken, Doeschka - mag ik je zo noemen? Of moet ik mevrouw Meijsing zeggen? In ieder geval, ik kan je essays lezen in Hoe verliefd is de lezer, maar toch wil ik je vragen: wat willen we veroorzaken? Met ons schrijven, bedoel ik.

06 April 2018

Sara Baume, Peter Zantingh, Auke Hulst: de redactie las een bijzonder knap boek over een manisch-depressieve vrouw, een bijzondere roman over afscheid, en een essaybundel-plus over dode mannen - met een vader centraal.

*

Thomas Heerma van Voss: Sara Baume, Zevenduizend eiken

Ik las de roman Zevenduizend eiken met tussenpozen en gewoonlijk is dat geen goed teken, een boek wegleggen. Het overzicht verdwijnt, de spanning ebt weg, en meestal als ik iets eenmaal opzij schuif pak ik het ook niet meer op. Maar Zevenduizend eiken wel – en ik wist op den duur niet meer of ik het nou weglegde vanwege het boek zelf of simpelweg doordat enkele deadlines tussenbeide kwamen (zo las ik drie aangename Belgische debutanten voor de avond die wij samen met Athenaeum organiseerden, mocht u zich in nog-niet-doorgebroken-maar-wel-goede-Vlaamse-debutantes willen verdiepen: lees Noord, Glorie of Dochter).

04 April 2018

Spiegel VIII

Feuilleton

Feuilleton! In aflevering I ontmoetten we Lisa, Louise en Aaron en Louises Glock, in II lazen we over pistolen in de eerste akte, in III geeft Lisa's moeder haar mening, in IV strijden plot en een briljant idee en een eigen wil met elkaar, in V vertelt Aaron zijn dunne kakverhaal en verschijnt Marguerite Duras. In VI schrapt Lisa, en wordt het zwart. In VII  zet Lisa haar Glock in haar mond - en schiet. Dit is VIII, waarin Aaron het pand verlaat en Louise in Lisa's bed gaat liggen. Lisa Weeda's feuilleton-annex-essay wordt gespiegeld in de tumblr Spiegelfeuilleton.

*

Omhoog