23 November 2018

Joseph Conrad, Jan Postma: de redactie las een interessant geconstrueerde klassieker met mooie goedvertelde zinnen en interessante, sterke essays met wat grote woorden.

*

Jan van Mersbergen: Joseph Conrad, Hart der duisternis

‘Ik zal jullie niet al te veel lastig vallen met wat er met mij persoonlijk gebeurde, begon hij, met deze opmerking blijk gevend van de zwakheid van veel verhalenvertellers, die zich al te vaak niet bewust lijken van hun toehoorders.’

De hij is kapitein Marlow, die van de eigenlijk ik-verteller in Joseph Conrads Hart der duisternis het woord krijgt en vrijwel het gehele boek aan het woord blijft.

21 November 2018

6. Mijn grootmoeder

Jouw dromen tussen mijn dromen

Fiep van Bodegoms feuilleton 'Jouw dromen tussen mijn dromen' rolt door. Ze neemt ons mee naar een nabije toekomst waar mensen niet meer zijn wie ze lijken. Dat is niet erg, dat is gruwelijk, en mooi. Lees Van Bodegom! (En lees aflevering 1 en 2 en 3 en 4 en 5 ook op Revisor.nl.)

*

Mijn grootmoeder verdween toen ik nog op de middelbare school zat. Ze was toen al ver in de tachtig, ze had mijn moeder laat in haar leven gekregen en was flink ouder dan mijn grootvader geweest, die was gestorven toen mijn moeder nog een kind was. Haar spierwitte haar, altijd in een elegante dikke wrong in de nek, contrasteerde griezelig  met haar soepele, gezonde huid, glanzend en onverwoestbaar als de enorme bladeren van de tropische planten die in haar vensterbank woekerden.

16 November 2018

A.F.Th. van der Heijden, Donald Ray Pollock, Harm Hendrik ten Napel: de redactie las een actuele, Shakespeariaanse roman (en poneerde dat je altijd op handen moet letten), een krankzinnig verhaal dat toch voikomen aannemelijk is, en een gevoelige en secure verhalenbundel.

*

Thomas Heerma van Voss: Harm Hendrik ten Napel, Om aan te raken

In 2015 publiceerde Revisor een kort verhaal van een toen 23-jarige auteur: Harm Hendrik ten Napel heette-ie, en ‘Nu ik jou, oké’ was de titel van het verhaal. Ikzelf was toen nog geen redacteur, maar las het vanaf de zijlijn met interesse en bewondering. Afgelopen week las ik het opnieuw, nu in Ten Napels debuut: het kleine, tedere Om aan te raken.

15 November 2018

5. Eens vroeg licht als Parijs

Jouw dromen tussen mijn dromen

Fiep van Bodegoms feuilleton 'Jouw dromen tussen mijn dromen' rolt door. Ze neemt ons mee naar een nabije toekomst waar mensen niet meer zijn wie ze lijken. Dat is niet erg, dat is gruwelijk, en mooi. Lees Van Bodegom! (En lees aflevering 1 en 2 en 3 en 4 ook op Revisor.nl.)

*

Daar op het balkon vroeg hij of ik de volgende dag mee wilde naar Parijs. Hij moest een pakketje afleveren en zat toch met een verder lege auto. Ik stemde in. Ik was nieuwsgierig welke gezichten hij me nog zou tonen. Of ik van al mijn verlangens verlost zou worden als ik lang genoeg in zijn buurt bleef.

07 November 2018

4. De Duif

Jouw dromen tussen mijn dromen

Fiep van Bodegoms feuilleton 'Jouw dromen tussen mijn dromen' rolt door. Ze neemt ons mee naar een nabije toekomst waar mensen niet meer zijn wie ze lijken. Dat is niet erg, dat is gruwelijk, en mooi. Lees Van Bodegom! (En lees aflevering 1 en 2 en 3 en 5 ook op Revisor.nl.)

*

Hij keek uit over de tuin. We keken naar een dikke duif die in de grote kronkelhazelaar zat. Hij zei: Wist je dat sommige van die duiven nooit de binnentuinen verlaten? Hoe worden ze zo dik, vroeg ik, wat eten ze? Geen idee, zei hij. Maar ze hebben zich al zolang zo dichtbij de mensen geëvolueerd dat hun angst is verdwenen. Daarom zijn ze niet schuw meer.

02 November 2018

Aniie Proulx, Rachel Cusk: de redactie las twee vrouwen met zeer verschillende boeken die toch allebei op hun manier werken. Dit is literatuur!

*

Daan Stoffelsen: Rachel Cusk, Kudos

Wat maakt Rachel Cusk zo goed - ondanks alles? Alles, dat is de gekunstelde vorm, van veel indirecte rede in de zelfde toonsoort, de ongeloofwaardige situaties (hebt u dat nou ook, dat iedereen zijn hart bij u uitstort...), de over-the-topwijsheid van de personages (... en alles duidt?). Dat is een romanvorm die meerstemmigheid reduceert tot meerdere verhalen met één stem, dialogen en enscenering marginaliseert ten faveure van uitgebreide persoonlijke verhalen. Die niet toont, maar vertelt.

Zo hoort literatuur niet te werken!

Omhoog